Földön, vízen, levegőben
Természettudományi-, matematikai-, műszaki-, informatikai tehetséggondozó program a 2019-2020. tanévben
A program célja:
A természettudományok, informatika és műszaki területen tehetségígéret tanulók komplex tehetséggondozása az erős oldal fejlesztésével, a gyenge oldalak egyéni kompenzálásával, a motiváció és társas kapcsolatok kiemelt fejlesztésével.
Másodlagos cél: tehetségazonosítás, megfigyelés tevékenység közben.
A cél területei:
- a térség természeti értékeinek, problémáinak mélyebb ismerete,
- természetes körülmények közötti tudományos megfigyelés, adatgyűjtés alapmódszereinek elsajátítása (terepgyakorlatok),
- kritikai gondolkodás, kreativitás fejlesztése (projekt)
- közös tevékenységek élményeinek tudatosítása (projekt: honlap, kiállítás, leporelló, makett készítése),
- önismeret (önértékelés, tehetségtudat), társas készségek, kommunikációs készségek fejlesztése (tréninggyakorlatok, élménypedagógia)
- a tehetséggondozó programokhoz, fejlesztő tevékenységekhez kapcsolódó pozitív kötődés erősítése (játék, élménypedagógiai gyakorlatok, szabadidős tevékenységek)
Az erős oldal fejlesztésének tevékenységei és módszerei:
Fő módszer: projekt.
További módszerek: csoportos tréning, élmény- és kalandpedagógia alkalmazása, terepgyakorlat, magyarázat, utánzás, gyakoroltatás, beszélgetés, önálló próbálkozás, egymás tanítása, szakvezetéses, szabad és irányított játék, értékelő módszerek.
Tevékenységek
- Projekt:
Természeti értékeket, problémák bemutatása honlapon (turakaland.hu fejlesztése), ehhez: internetes és terepi önálló és irányított adatgyűjtés, adatok feldolgozása, bemutatása,természetfotók készítése honlaphoz és fotókiállításhoz,100 éves híd makettjének elkészítése terepi mérések és megfigyelések alapján, leporello (kiadvány), kiállítás (projektbemutató) megvalósítása.
A projekten belül: önálló és irányított egyéni, páros, csoportos feladatok, közös megbeszélések, tervezés, értékelés.
- Terepgyakorlatok több helyszínen a projekt megvalósításához: Élővíz-csatorna, Körös, Bihari Madárvárta, dobozi erdő. Tanár és természetvédelmi szakember vezetésével.
A személyiségfejlesztés tevékenységei és módszerei:
- Személyiségfejlesztő tréning:
A program első része egy személyiségfejlesztő tréning. Ennek célja különböző területek fejlesztése: önismeret, társ megismerése, saját és mások érzelmeinek felismerése, érzelmek kezelése, együttműködés-csapatépítés, pozitív versengés, konfliktuskezelés, értékek tudatosítása, kreatív technikák használata. A gyakorlatok esetenként egy-egy terület fejlesztésére irányulnak, de legtöbb esetben komplex hatásúak. A fejlesztésben a tapasztalati tanulás Kolb-féle modelljét alkalmazzuk.
Az összetartozást erősíti a gyerekek által tervezett egységes póló minta (egyenpóló).
- Közbeiktatott gyakorlatok:
A projektfoglalkozások, terepgyakorlatok során alkalmazásra kerülő ráhangoló, motiváló, energetizáló/felfrissítő és feszültségoldó játékok élménypedagógiai gyakorlatként alkalmazva szintén fejlesztik az önismereti és szociális kompetenciákat.
- Outdoor tréninggyakorlat: a 3 napos táborban.
A pihenést, feltöltődést biztosító programelemek:
- Játékos gyakorlatok alkalmazása:
- A tréningfoglalkozások játékos gyakorlatai.
- A foglalkozások során alkalmazott ráhangoló, feszültségoldó, energetizáló játékok, játékos gyakorlatok.
- önismereti, közösségépítő, kommunikációt fejlesztő és energetizáló, feszültségoldó játékok, gyakorlatok.
- Teljes időtartamú játékos foglalkozások:
- Kooperatív, természettel kapcsolatos társasjátékok: Hegymászó, Hanaby, Állítsd meg a vadászokat, Everest.
- Terepi foglalkozások: kikapcsolódásként is:
A helyszínek elérése gyalog-, kerékpár- és kenutúrával. Helyszínek: dobozi erdő és Kettős-Körös ártér, Gyula (Fehér-Körös hídja), Póstelek (parkerdő), Bihari Madárvárta, Élővíz-csatorna tanösvényeinek, túraútvonalainak megismerésére.
- Három napos tábor feltöltődéssel
Helyszíne egy sporttábor, ahol különböző sporttevékenységek szabadon, illetve bérleti díj ellenében megvalósíthatók programunk részeként. További tevékenységek: szabadtűzön főzés, túra, élményfürdő, szabad játék.
Élmény- és felfedezés központúság:
- tréninggyakorlatok, tapasztalati tanulás, élménypedagógiai módszerek alkalmazása (személyiségfejlesztő tréning programrész)
- szerepjáték jellegű projekt: „kutatócsoport” és „honlapszerkesztőség” együttműködése, „vállalkozás” tevékenységeinek megvalósítása
- természetes tanulás: valós problémák tanulmányozása és megoldása (természeti helyszín bemutatása működő honlapon, virtuális tanösvény formájában, makett, fotókiállítás)
- a tanulók számára ismeretlen, inspiráló helyszínek vizsgálata,
kreatív alkotások elkészítése (honlap stb.)
- terepi megfigyelések, terepgyakorlatok kalandpedagógiai módszerek alkalmazásával is (változatos, kihívást jelentő akadályok leküzdése, váratlan és valós problémák megoldása)
- újdonságként ható eszköz használata (drón)
- kooperatív, matematikai, természettudományos társasjátékok
Tematika:
Heti 1×2 órás foglalkozás tanórán kívül (3 napos táborral) a 2019/2020. tanévben.
A foglalkozásokat vezeti: Dégenhardtné Szántó Ágota és Kőrösi Tibor
A heti foglalkozások terve:
Foglalkozás megnevezése | Foglalkozás helyszíne | Foglalkozás témája | Foglalkozás módszertana | Elvárt eredmények |
I. téma: Önismeret, együttműködés. I.1. Kezdőkép | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | Ismerkedő kör. Fő szabályaink, elvárások, célok, egyéni vállalások. Mi a tehetség? Menj, állj! Milyen állat lennék? A tenyerembe van írva (amiben jó vagyok) | ÁEK* (Átlépek egy küszöbön) modul leírása alapján. Tréning. Közös megbeszélés, vita. Egyéni önálló munka. | A program céljának megismerése, alapszabályok-keretek kialakítása. Tehetségfogalom egyeztetése. Saját tehetség, legfontosabb sikeres területek (erősségek) tudatosulása. Első benyomások a csoport többi tagjáról. |
I.2. Bemutatjuk egymást | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | Ismerkedés. Energetizáló-együttműködő lufis gyakorlat. “Valószínűleg nem tudtad rólam…”, Kiről mit tudtunk meg? . Egymás bemutatása megadott szempontok alapján – interjúzás után. | ÁEK Csoportos tréninggyakorlat. Páros megbeszélés. | A motiváló tevékenységek, az erősségek tudatosításával pozitív énkép erősödik. Tiszteletben tartják egymás személyiségét, meghallgatják egymást. |
I.3. Szabályaink | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | Egymás megismerése tudások és képességek önbemutatása és véleménymegosztás révén. Közös vonások. A csoport működését meghatározó közös szabályok szükségessége, kidolgozása. (Kié a hörcsög? Szabályaink megalkotása.) | ÁEK Csoportos tréninggyakorlatok. | Az együvé tartozás alapjai kialakulnak. Az eltérő nézőpontok érvényessége tudatosul. Elfogadják a közös szabályok szükségességét, kialakulnak a további munka közös szabályai. |
I.4. Bizalom | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | Bizalom a társsal kapcsolatban. Gyakorlatok: Vak-kör. Bizalomséta. Háttal vezetés. | ÁEK Tréninggyakorlatok: páros gyakorlat, páros és teljes scsoportos megbeszélés, feldolgozás. | A biztonság megélése társas, “vak” helyzetekben. |
I.6. A mi várunk | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | Együttműködés, a csapatban betöltött szerepek. Gyak: A mi várunk. | ÁEK Tréninggykorlat: csoportos problémamegoldás. Élménypedagógiai feldolgozás. | Tudatosulnak a csoportban betöltött, kialakuló szerepek, saját szerepek. Megélik a kezeeményezés, rugalmasság és alkalmazkodás, asszertív kommunikáció fontosságát, |
I.5. Kedves legyek vagy önző? | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | A bizalom szerepe az együttműködésben, a sikerhez vezető úton. Gyakorlatok: Kedves legyek vagy önző? | ÁEK Tréninggykorlat: csoportos problémamegoldás 2 csapatban. | Megélik a bizalmatlanság hátrányát, a bizalom előnyét. |
I.7. Csodakő | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | A kreativitás szükségessége a tehetségben. Gyakorlat: Torrance-körök. A csodakő. Kalligramma. | VAR* (Varázsszem) Élménypedagógiai gyakorlatok, tréninggyakorlatok. | Meglátják a kreativitás és a tehetség kapcsolatát, megismerik a kreativitás fő összetevőit. Átélik a csoportos kreatív tevékenység közben jelentkező örömet, izgalmat. |
I.8. Lomtalaníts! | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | Szokatlan használat. Analízis-szintézis. Gyakorlat: Lomtalaníts! | VAR élménypedagógiai gyakorlat egyéni és csoportos feladatmegoldással. | Újabb élmények a csoportmunkáról, a csoportszerepekről, a kreatív problémamegoldásról. |
I.9. Agresszió: A medúza tutaja | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | Az emberi agresszió. Az agresszióhoz vezető események, indulatok. Gyak.: Nézzünk farkasszemet! A medúza tutaja. Neheztelek rád. | VAR élménypedagógiai csoportos gyakorlat, megbeszélés. | Tudatossá válik, hogy frusztráció esetén az indulatok agresszióhoz vezethetnek. |
I.10. Toronyépítés | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | Viselkedésformák és érzelmek a versengés során. Gyak.: Toronyépítés. Maffia játék. | VAR Élménypedagógiai gyakorlat, csoportos versengés, egyéni versengés. | Felismerik a versengés során megjelenő különböző szerepeket és tevékenységformákat, érzelmi megnyilvánulásokat. |
II. Műszaki, természettudományi tehetséggondozás: II.1. A híd (terepi adatgyűjtés) | Terep: Gyula, Fehér-Körös hídjának környéke | A) csoport: Egy híd szerkezetének vizsgálata. Mérések a terepen. Adatfelvétel, dokumentáció elkészítése. B) csoport: A Fehér-Körös vízparti élővilágának, természeti adottságainak vizsgálata. Megfigyelési napló készítése. Dokumentálás (fotó, videó, feljegyzés, rajz) | Irányított megfigyelés, magyarázat, bemutatás. Páros és kiscsoportos munka segítséggel. Csoportos értékelés. | A): Egy híd szerkezeti elemeinek megismerése. A műszaki rajza alapfogalmainak ismerete. Segítséggel képesek adatok felvételére (mérésre), műszaki vázlatrajz elkészítésére. B): megismerkednek a terepi megfigyelés alapjaival. A és B): Megismerik a dokóumentációs célú fotó- és viddeókészítés alapjait, a drónröptetés alapszabályait. |
II.2. A) csoport: A híd (A híd fő szerkezete); B csoport: a Körösök jellemzői – információkeresés, feldolgozás. | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | A) a híd makett fő szerkeszeti elemeinek elkészítése. B) A honlap kezelőfelületének megismerése (oldal nyitása, szerkesztő felület). Képszerkesztés (Microsoft Picture Manager), tömörítés, képfeltöltés honlapra. Online tömörítés: https://shortpixel.com | A híd- projekt önálló tevékenységei. Kiscsoportos önálló munka. Önértékelés csoportban. | Tapasztalatot szereznek a projekten belüli feladatmegosztásról, felelősségről. Tudatosul, hogy a munka során előre nem látott problémákat kell megoldani. A híd makett méretarányos váza elkészül. Új oldal a honlapon: a Fehér-Körösről. A fotószerkesztő program kezelésének megismerése. |
II.3. A híd (Részletek) | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | A híd makett folytatása. Részletek megvalósítása. A honlap bővítése. | A híd- projekt önálló tevékenységei. Kiscsoportos önálló munka. Önértékelés csoportban. | Élmények a kitartás, a precizitás szükségességéről. A felmerülő problémákra többféle megoldási lehetőséget adnak, ebből választanak. Összeáll a híd makett egységes szerkezete. Egy új oldal vázlatosan elkészül a honlapon. |
II.4. A híd (projektzárás) | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | A híd makett befejezése. Javítások, esztétikai problémák megoldása. Önértékelés. Tanulságok. | A híd- projekt önálló tevékenységei. Kiscsoportos önálló munka. Önértékelés csoportban. | Élmények a kitartás, a precizitás szükségességéről. A felmerülő problémákra többféle megoldási lehetőséget adnak, ebből választanak. A híd makett teljes egészében elkészül. A honlap új oldala kiegészül, nyilvánossá válik. |
III. Élővíz-csatorna projekt. III.1. Az ökkológiai folyosó | Éővíz-csatorna, Békéscsaba Árpád-sor. | Az Élővíz-csatorna városi szakaszának megismerése. A természet és a város egymásra hatása. Vízparti (megfelelő időjárás esetén gumicsónakkal is) megfigyelések, adatgyűjtések. | Projekt. Irányított terepi megfigyelések, vizsgálódások. Magyarázat, bemutatás, gyakorlás segítséggel. | Gyakorlatot szereznek alapvető terepi vízvizsgálati eljárások elvégzésében a laborkofferek segítsévével. Fotó- és videó (drónnal is) felvételekkel dokumentálják a megfigyeléseiket. Törekszenek az alapvető fotós kompozíciós szabályok betartására. |
III. Élővíz-csatorna projekt. III.2. Bemutató oldal készítése. | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | Új oldal, bejegyzés készítése. A tapasztalatok bemutatása. Fotók, videók szerkesztése. Az Adobe Lightroom használatának alapjai. | A projekt önálló tevékenységei kis csoportokban. Tanári magyarázat, bemutatás. | A foglalkozás elején kitűzött célok megvalósítására tudatosan törekszenek. Képesek önállóan, kis segítséggel végezni a projektfeladatokat – egymást kisegítik. |
III. Élővíz-csatorna projekt. III.3. Bemutató oldal készítése. | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | Új oldal, bejegyzés készítése. A tapasztalatok bemutatása. Fotók, videók szerkesztése. Az Adobe Lightroom használatának alapjai. | A projekt önálló tevékenységei kis csoportokban. Tanári egyéni segítségadás. | Önállóan is el tudnak készíteni egy új honlap oldalt vagy bejegyzése (wordpress sablonnal), képek feltöltésével. A fotószerkesztő program alapjait ismerik, tudnak módosítani a nyers (raw) képeken – saját ízlésüknek megfelelően. |
IV. Bihari Madárvárta tanösvényei IV.1. Kisvátyoni tanösvény) | Kisvátyoni tanösvény, Zsadány-Biharugra | Szakvezetéses tanrösvénybejárás. Nedves rét, mocsár. | Szakvezetéses terepgyakorlat. Irányított terepi megfigyelések, vizsgálódások. Magyarázat, bemutatás, gyakorlás segítséggel. | Megismerik a nedves rét élőhely jellemzőit (környezeti tényezők, jellemző fajok), főbb összefüggéseit. Megfigyeléseiket önállóan dokumentálják. |
IV. Bihari Madárvárta tanösvényei IV.2. Sző-réti tanösvény) | Sző-réti tanösvény, Bihari Madárvárta (Biharugra) | Szakvezetéses tanrösvénybejárás. Nedves rét, mocsár. | Szakvezetéses terepgyakorlat. Irányított terepi megfigyelések, vizsgálódások. Magyarázat, bemutatás, gyakorlás segítséggel. | Megismerik a nemzetközi jelentőségű vizes élőhely és a tavaszi madárvonulás helyi sajátosságait, jellemzőit. Megfigyeléseiket dokumentálják (fotó, videó, hangfelvétel). |
IV. Bihari Madárvárta tanösvényei IV.3. A madárvárta) | Bihari Madárvárta | A madárvonulás. Önálló megfigyelések, adatgyűjtések. Drón-reptetési gyakorlatok. | Alkalmazás, gyakorlás. Önálló egyéni, páros és kiscsoportos munka. | A tanulók maguk is önállóan képesek irányítani a drónt. Saját egyéni látásmódjuknak megfelelő természetfotókat készítenek a terület bemutatása céljából. |
IV. Bihari Madárvárta tanösvényei IV.4. Honlapra – fel!) | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | A Biharugrai tapasztalatok összegzése, bemutató oldal, bejegyzés, youtube-feltöltés. | Projekt. Alkalmazás, gyakorlás. Önálló egyéni, páros és kiscsoportos munka. | Önállóan is képesek a honlap új oldalait és bejegyzéseit elkészíteni. Biztosan alkalmazzák az eddig tanultakat. |
V. Lombhullató erdők V.1. Az erdőben | Doboz-Szanazug, Szanazugi erdő. | Az alföldi lombhullató erdők jellemzői. A Fekete-Körös gátjának, hullámterének ökológiája. Az ökológiai folyosó. | Projekt – irányított megfigyelései. Szakvezetéses terepgyakorlat. Irányított terepi megfigyelések, vizsgálódások. Magyarázat, bemutatás, gyakorlás segítséggel. | Bővebb ismeretek az erdő ökológiai jelentőségéről. Erdei és újabb vízparti természetfotók, dokumentáció elkészítése. |
V. Lombhullató erdők. V.2. Az erdőről, az erdőért. | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | A Doboz környéki erdő és a Fekete-Körös dobozi (szanazugi) szakaszának bemutatása (fotók, videó, honlapszerkesztés. | Projekt. Alkalmazás, gyakorlás. Önálló egyéni, páros és kiscsoportos munka. Segéítségadás – kérésre. | Önállóan is képesek a honlap új oldalait és bejegyzéseit elkészíteni, újabb kreatív megoldási lehetőségekkel kísérleteznek. |
VI. Kiállítás VI.1. Te melyiket választanád? | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | Frontálisan: az elmaradt feladatok pótlása, módoítások, javítások. Csoportokban: A) A természetfotó kiállítás előkészítése. B) Leporello szerkesztése (Microsoft Office Publisher használata) C) Honlap frissítés, javítás | Projekt – tanári segítséggel. | További fotók utómunkái készülnek el. A honlapon a szükséges javításokat, módosításokat elvégzik. Kiválogatják a kiállításra szánt képeket. Leporello készül, egy kiválasztott terület vagy a program során megismert területek bemutatására. |
VI. Kiállítás VI.2. A kiállítás | Békéscsaba, Dedinszky u. 1/1 | A természetfotó kiállítás előkészítése, megnyitása. Megnyitó és nyilvános kiállítás másnap: iskolai családi napon. | Projekt – tanári segítséggel. | Iskolai fotókiállítás valósul meg az év során készült természetfotókból, a projekteket dokumentáló fotókból. |
VII. Zárás (A jövő) | Békéscsaba, Dedinszky u. 1/1 | Fotókiállítás megnyitója az iskolai családi napon. Saját jövőkép felvázolása (összefüggésben a tehetségterülettel). 10 év múlva vagy levél a jövőből – gyakorlat. | VAR Élménypedagógiai gyakorlat. Szerepjáték. | Céljaiikat megfogalmazzák. |
XV. Zárás (A zárókép) | Békéscsaba, Thurzó u. 33. | A lezárás élményének felerősítése. Lezáró beszélgetések, visszajelzések – játékos eszközök segítségével (pl. story-kocka, ajándékozás, megkezdett mondat) | Lezáró gyakorlatok. Beszélgetés. | A résztvevők a fejlesztő programot lezártnak tekintik. |