Varázsigék
Személyiségfejlesztő tréning – tehetséggondozó program
Személyiségfejlesztő tréning – tehetséggondozó program
Megvalósul a Nemzeti Tehetség Program támogatásával
Pályázati azonosító: NTP-KNI-19-0134. A projekt címe: Varázsigék
Elnyert támogatás: 1 500 000 Ft
Általános cél: a speciális tehetséggondozó programokban előforduló egyoldalú (csak erős oldalra koncentráló) fejlesztés egyoldalúságának ellensúlyozása, magatartási-, viselkedési-, motivációs zavarok, túlterheléses problémák megelőzése és kezelése.
Ennek érdekében: az életkori sajátosságoknak megfelelő, olyan mély önismeret, tudatos értékrend, szociális jártasság és a kreativitás kibontakoztatásához szükséges készségek kialakítása, amelyek hatékonyabbá teszik a résztvevők speciális területen meglévő tehetségének hatékony fejlesztését, segítik a feltöltődést, harmonikus kapcsolatok kialakítását.
Fő feladatok:
A programban különböző területeken tehetséges tanulók vesznek részt, akik tehetségükkel összefüggő erős oldalának fejlesztése más szervezeti keretek között történik: sportegyesület, művészeti szakkör, zeneiskola, természettudományos tehetséggondozó program, versenyfelkészítés.
A program jellegénél fogva az intra- és extraperszonális területen (is) tehetséges tanulók erős oldalát fejleszti (önismeret, társas kapcsolati készségek alakításával).
Módszerek:
Tevékenységek:
Kreativitás:
A program gyakorlatainak és módszertanának forrása:
A program lényege a személyiség-tényezők fejlesztése egész tanéves tréningsorozat keretében. A program módszertanának kidolgozása során alapul vettük az Arany János Tehetséggondozó Program Intézményeinek Egyesülete által kiadott Varázsszem című kiadványt (Szerk.: Páskuné Kiss Judit).
Alkalmazzuk az élménypedagógiai gyakorlatok módszerét, melynek lépései: tervezés-megvalósítás-értékelés-alkalmazás.
Gyakran alkalmazott módszereink, tevékenységek:
A 3 napos tábor során outdoor élménypedagógiai módszerek: expedíció az erdőben, ereszkedés és patakátkelés hegymászó felszereléssel, sziklamászás.
A program az élmény- és kalandpedagógia módszereire épül, melyben energetizáló, feszültségoldó gyakorlatok segítik a pihenést. Minden foglalkozáson szerepelnek pihenést, ráhangolást, felfrissítést, feszültségoldást szolgáló gyakorlatok is. A fő gyakorlatok jelentős része is játékos elemeket tartalmaz, célunk, hogy a tanulók a foglalkozásokat kellemes, játékos hangulatban töltsék.
Három alkalommal az évközi foglalkozások fő célja a kikapcsolódás, feltöltődés: hét végi kirándulás (szülőkkel is).
A három napos program során a Visegrádi-hegységben, inspiráló környezetben:
Jellemző, elsődleges fejlesztő módszerünk a tapasztalati tanulás: az élménypedagógiai módszerek, valamint a kalandpedagógia alkalmazása. A foglalkozásokat 2 pedagógus vezeti, akik rendelkeznek személyiségfejlesztő tréneri és haladó élménypedagógiai végzettséggel.
A tanulók változatos helyzetekben és körülmények között végeznek tevékenységet a gyakorlatok kezdeményezésre és döntésre késztetik a résztvevőket, felelőssé teszik a következményekért. A tevékenységet követő feldolgozás során a szerzett élmények a visszajelzések, kritikai elemzések és szintézisek által válnak személyes tapasztalattá, tanulságokká. A résztvevők ezután újabb, hasonló szituációkban próbálhatják ki magukat, melyet ismét reflexiók, feldolgozás követ. Ezek a lépések spirális jellegű fejlődési folyamatot eredményezhetnek.
A 3 napos szaktábor fő programelemei is a tapasztalati tanuláson alapulnak (az élmény- és kalandpedagógia módszereit alkalmazva).
Eredmény: megállapíthatóan kevesebb magatartási-, viselkedési-, motivációs zavarból adódó probléma.
Érzékelhető fejlődés a szociális és önismereti kompetenciákban, kreativitásában, melyeket különböző visszajelző eszközök, a diákokat tanító pedagógusok tapasztalatai is igazolnak.
Megfigyelhető vagy jellemzővé válik:
Tárgyiasult alkotás:
Minden résztvevő elkészíti saját egyéni portfólióját, mely mappa tartalmazza a foglalkozások során elkészült papír alapú feladatokat (tesztek, önreflexiók, értékelő és önértékelő lapok, feladatlapok), a közös alkotásokról, tevékenységekről készült fotók.
Beválogatás szempontjai:
A fő szemponton (1.) kívül még 2 további szempontnak való megfelelés. Megfelelő létszám hiányában eltekintünk a beválogatás szempontjaitól, elég az önként jelentkezés és a szülői beleegyezés.
Beválogatás menete: