Varázsigék fotóalbum
A program megvalósult a Nemzeti Tehetség Program támogatásával a 2019/2020. tanévben.
A pályázati program azonosító száma: NTP-KNI-19-0134.
Képek a 61 órás heti rendszerességű fejlesztő foglalkozásokról:
2019. október 10-től általában hetente tartottunk egy-egy délután személyiségfejlesztő tréning foglalkozást. A csoportból 12 tanuló már a 4. éve jár ilyen jellegű foglalkozásainkra, a többi 4 tanuló fiatalabb, ők az elmúlt évben vagy ebben a programban csatlakoztak egyesületünkhöz. Az újaknak eleinte problémát jelentett az idősebb, számukra ismeretlen tanulók között megnyilvánulni, de a játékos gyakorlatok jól oldották az ilyen jellegű feszültségeket.
A tapasztalatbeli és korbeli különbség előnyeit igyekeztünk kihasználni. Az idősebbek közül azok is bátrabban kipróbálhatták magukat irányító szerepben, akik saját korosztályukban inkább visszahúzódók voltak. A fiatalabbak mindegyike bátran kiállt magáért. Az eleve félénkebbek talán már nem is mertek jelentkezni a főként idősebbekből álló csoportba.
Gyakorlatként mindig valamilyen játékot alkalmaztunk. A délutáni időszakban túlságosan fáradtak voltak a tanulók ahhoz, hogy az iskolás jellegű gyakorlatokat szívesen végezzék. A játékok önmagukban is fejlesztő hatásúak, azonban ezek alkalmazása attól válik élménypedagógiává, hogy a játék során megélt élményeket a játékot követő feldolgozás során tudatosítottuk, azokból következtetéseket vontunk le. Ennek legegyszerűbb formája, amikor körben elhelyezkedve a résztvevők elmondják a játék során megélt élményeiket, felidézik az eseményeket és a hozzájuk kapcsolódó gondolataikat, élményeiket. Ilyenkor képet kapnak a többiekben zajló folyamatokról is, melyek további gondolkodásra serkentenek.
Amennyiben volt rá lehetőség, a szabadban is játszottunk. A gyakorlatokhoz szükséges segédeszközöket az elmúlt évek során szereztük be. Ezek tárolásához egy kisebb szoba szükséges, de vannak olyan nagyobb eszközök (pl. kajakok), amelyek tárolása gondot jelent. A készen kapható eszközök mellett magunk is barkácsoltunk, gyakran hulladékokból, de a szülők is segítettek az eszközök beszerzésében és elkészítésében.
A foglalkozásokat mindig két pedagógus vezette. Ez azért is szükséges volt, mert az egymást követő gyakorlatokhoz a megfelelő eszközöket elő kellett készíteni. A feldolgozást is nagyban segítette, hogy az egyik pedagógus inkább a játék vezetésére koncentrálhatott, miközben a társa inkább a tanulók megnyilvánulásait segítette, így a megbeszélések irányítása is hatékonyabb lehetett. Az sem jelentett problémát, ha a két pedagógus eltérő álláspontot képviselt a megbeszélések során, ezzel is segítve a különböző nézőpontok ütköztetésével kapcsolatos viselkedések alakítását.
A gyakorlatok a résztvevőktől nagyfokú aktivitást igényeltek. Még ha fáradtan jöttek is, a játékok során teljes lelkesedéssel és energiával vettek részt a gyakorlatokban, majd ezt követően a megbeszéléseken is.
Az idősebb résztvevők számára megfelelő kihívást jelentettek a konfliktushelyzetek megoldásainak gyakorlását lehetővé tevő játékok. A fiatalabbak ilyenkor inkább alárendelt szerepekben szerezhettek élményeket.
Különleges volt a tanév, mivel március közepétől június elejéig nem találkoztunk személyesen. Programunknak fontos eleme volt a személyes kontaktusok során történő fejlesztés, ezért átmenetileg módosítani kényszerültünk. Heti egy alkalommal kaptak a résztvevők feladatokat, amelyek az önálló tanulás hatékonyságának fejlesztését, valamint online tesztek segítségével az önismeret tudatosságának alakulását segítették.
A tanév végén néhány napon keresztül naponta találkoztunk egy-két órára, hogy bepótoljuk az elmaradt gyakorlatokat. Az együttlét különösen a nyolcadikos tanulók számára jelentett nagy örömet, mert így el tudtak búcsúzni társaiktól. Az együttlét öröme a három napot tábor hangulatát is meghatározta, melyet egy későbbi időpontban (június 29 – július 1.), Szarvason tartottunk. Az eredeti helyszín a Duna-kanyar lett volna, de senkit nem zavart ez a módosítás. A Holt-Körös partján álló épületben volt a szállásunk, néhány lépésnyire a víztől. Az idő is nyárias volt, így a strandolás valójában nem jelentett külön programot. Aki nem tudott úszni, mentőmellényben fürdött.