Csoportos tehetségsegítő tevékenységek megvalósítása
Pályázati azonosító: OPER-12537

A programban közös sárkányhajózás is szerepelt – más tehetségpontok tanulóival közös evezéssel.
A program lényege:
A Körös Tehetséggondozó Egyesület (Körös Tehetségpont) fejlesztő foglalkozásain 30 órában a tanulók egy közeli természeti területet vizsgálnak. Tapasztalataikat összefoglalják egy prezentáció keretében, amit egy két napos találkozó során hasonló programban résztvevő társ tehetségpontok képviselői számára bemutatnak. A két napos találkozó egyben a Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács szakemberei számára egy gyakorlati képzést is jelentenek – közösen valósítják meg a Körös körül a világ című (a Tanács által kidolgozott) tehetséggondozó program egy modulját.
A két napos találkozón kapcsolatokat alakítanak ki a Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács következő tehetségpontjaiból érkező tanulókkal:
2-2 csapattal, egyéb pályázati kötelezettségek miatt:
- Benka Tehetségpont, Szarvas – 2 csapat (egyéb pályázati kötelezettség miatt)
- Tüköry Tehetségpont, Körösladány – 2 csapat (egyéb pályázati kötelezettség miatt)
1-1 csapattal:
- Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium, Békéscsaba
- Edison Klub Tehetségpont, Csorvás
- Jankay Tehetségpont, Békéscsaba
- Körös Tehetségpont, Békéscsaba
- Székács József Tehetségpont, Orosháza
- Dr. Hepp Ferenc Ált. Isk. Tehetségpont, Békés
A közös tevékenységek során ismerkedő játékokat játszanak, sárkányhajóban eveznek és egy vetélkedő jellegű terepi, kalandpedagógiai akadálypályát teljesítenek.

Ismerkedő játékok.
A program koordinátora a Körös Tehetséggondozó Egyesület.
A program célja, feladatai:
- Természettudományos megismerési módszerek (adatgyűjtés, feldolgozás, prezentációkészítés gyakorlása, terepi megfigyelések és mérések, vizsgáló eszközök, IKT eszközök használatával kapcsolatos készségek fejlesztése), a lakóhely környékén egy jellemző természeti helyszín, érték megismerésével.
- Szociális kompetenciák (kapcsolatteremtés, kommunikáció, együttműködés) fejlesztése
- Motiváció erősítése
- Kreatív alkotás létrehozása (kreativitás fejlesztése)
- Tehetségsegítő tanácson belüli szervezetek közötti együttműködés erősítése
A program időtartama, óraszáma:
- február 22 – május 31. 30 óra
Célcsoport:
15 fő, 5-8. évfolyamos tanuló, természettudományi tantárgyakban kiemelkedő teljesítményű vagy érdeklődésű, önként jelentkező, valamint tanári javaslat alapján kiválasztott tanulók. (A Jankay iskola diákjai)
A program szakmai terve:
Módszerek:
- pedagógiai projekt, benne irányított terepgyakorlat és vizsgálatok
Helyszíne:
- Jankay iskola
- Csaba-park (Békéscsaba, parkerdő)
A megvalósítás ütemezése:
Heti egyszer 2 órás foglalkozások.
- A projekt előkészítése: célok, tevékenységek, tervezés. 2 óra. Február 22.
- A terepi vizsgálatok helyszínének átfogó megismerése, a vizsgálatok helyeinek kiválasztása (Online információszerzés, feldolgozás). 2óra. Márc. 1.
- Terepgyakorlatok, helyszíni adatgyűjtés, megfigyelések, vizsgálatok. Mérő- és megfigyelő eszközök, mobilalkalmazások, informatikai eszközök használata a terepen. 3x 2 óra. Március 8-29.
- A gyűjtött adatok feldolgozása – prezentáció elkészítése. 3×2 óra. Április 5-26.
- Az elkészült prezentáció nyilvánosságra hozása, az együttműködő tehetségpontok által készített prezentációkkal közös felületen. A munka értékelése. 2017. május 24.
Kiegészítő program:
Közös kirándulás és szabadidős program társa tehetségpontok csoportjaival a Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság Anna-ligeti Látogatóközpontjában. A Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács az OPER-12553. sz. pályázati program keretében több csoport számára nyert hasonló programmal támogatást. A saját lakóhelyen végzett tevékenységeket a csoportok itt egy találkozó keretében ismertetik egymással.

Útban az Anna-liget felé.
A kiegészítő programban részt vevő további tanulók száma: 15 fő.
Időpont: 2017. május 5-6.
Megvalósult tevékenységek:
Május 5-én:
- Ismerkedő játékok a többi tehetségpontból érkező tanulócsoportok tagjaival.
- Sárkányhajózás vegyes csapatokban a szarvasi Holt-Körösön.
- Saját munkák, prezentációjának előadása (a tehetségpontok csapatai saját lakóhelyükön végeztek hasonló terepfelderítést, a csoportok ezek eredményeiről számoltak be).

A sárkányhajózásban a pedagógusok is részt vettek.

A szálláshely és a „konferencia” helyszíne a Holt-Körös partján. Itt a csapatok indulnak a szomszédos evezős telepre.

A körösladányi Tüköry Tp. csapata tartja beszámolóját.
Május 6-án:
- Az Anna-ligeti Tanösvény és Állatpark területén természettudományi akadálypálya.
- Közös ebéd
- A Látogatóközpont kiállításának megtekintése.
- Ismerkedést, kapcsolatok kialakítását segítő élménypedagógiai gyakorlatok.
- A nap zárása, kilépőkártyák.

Az akadálypálya egyik állomásán a szarvasi Bencsik Tiborné ellenőrzésével.

Gombos Orsolya (Körösladányi Tüköry Tp.), mint állomásvezető.

Itt Celuskáné Csepregi Alicia (az orosházi Székács Evangélikus Általános Iskola Tp. tanára) ellenőrzi a megoldást.

Az evezős feladat állomásvezetője a békéscsabai Jankay Tp. pedagógusa: Medovarszki István volt.

A gyógynövényeknél a Jankay Tp-ból Gátszegi Gabriella várta a csapatokat.

Sátorállítás Korbely Anitával (Jankay Tp.)

A csorvási Edison Tp. pedagógusa, Murvai József figyelte a mocsárból vett minta vizsgálatát.

Egy logikai feladat: madárodút összerakni a különböző elemekből.

A feladat: mérés mobilapplikációval.