Csoportos tehetségsegítő tevékenységek megvalósítása

Pályázati azonosító: OPER-12537

A programban közös sárkányhajózás is szerepelt – más tehetségpontok tanulóival közös evezéssel.

A program lényege:

A Körös Tehetséggondozó Egyesület (Körös Tehetségpont) fejlesztő foglalkozásain 30 órában a tanulók egy közeli természeti területet vizsgálnak. Tapasztalataikat összefoglalják egy prezentáció keretében, amit egy két napos találkozó során hasonló programban résztvevő társ tehetségpontok képviselői számára bemutatnak. A két napos találkozó egyben a Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács szakemberei számára egy gyakorlati képzést is jelentenek – közösen valósítják meg a Körös körül a világ című (a Tanács által kidolgozott) tehetséggondozó program egy modulját.

A két napos találkozón kapcsolatokat alakítanak ki a Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács következő tehetségpontjaiból érkező tanulókkal:

2-2 csapattal, egyéb pályázati kötelezettségek miatt:

  • Benka Tehetségpont, Szarvas – 2 csapat (egyéb pályázati kötelezettség miatt)
  • Tüköry Tehetségpont, Körösladány – 2 csapat (egyéb pályázati kötelezettség miatt)

1-1 csapattal:

  • Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium, Békéscsaba
  • Edison Klub Tehetségpont, Csorvás
  • Jankay Tehetségpont, Békéscsaba
  • Körös Tehetségpont, Békéscsaba
  • Székács József Tehetségpont, Orosháza
  • Dr. Hepp Ferenc Ált. Isk. Tehetségpont, Békés

A közös tevékenységek során ismerkedő játékokat játszanak, sárkányhajóban eveznek és egy vetélkedő jellegű terepi, kalandpedagógiai akadálypályát teljesítenek.

Ismerkedő játékok.

A program koordinátora a Körös Tehetséggondozó Egyesület.

A program célja, feladatai:

  1. Természettudományos megismerési módszerek (adatgyűjtés, feldolgozás, prezentációkészítés gyakorlása, terepi megfigyelések és mérések, vizsgáló eszközök, IKT eszközök használatával kapcsolatos készségek fejlesztése), a lakóhely környékén egy jellemző természeti helyszín, érték megismerésével.
  2. Szociális kompetenciák (kapcsolatteremtés, kommunikáció, együttműködés) fejlesztése
  3. Motiváció erősítése
  4. Kreatív alkotás létrehozása (kreativitás fejlesztése)
  5. Tehetségsegítő tanácson belüli szervezetek közötti együttműködés erősítése

A program időtartama, óraszáma:

  1. február 22 – május 31. 30 óra

Célcsoport:

15 fő, 5-8. évfolyamos tanuló, természettudományi tantárgyakban kiemelkedő teljesítményű vagy érdeklődésű, önként jelentkező, valamint tanári javaslat alapján kiválasztott tanulók. (A Jankay iskola diákjai)

A program szakmai terve:

Módszerek:

  • pedagógiai projekt, benne irányított terepgyakorlat és vizsgálatok

Helyszíne:

  • Jankay iskola
  • Csaba-park (Békéscsaba, parkerdő)

A megvalósítás ütemezése:

Heti egyszer 2 órás foglalkozások.

  1. A projekt előkészítése: célok, tevékenységek, tervezés. 2 óra. Február 22.
  2. A terepi vizsgálatok helyszínének átfogó megismerése, a vizsgálatok helyeinek kiválasztása (Online információszerzés, feldolgozás). 2óra. Márc. 1.
  3. Terepgyakorlatok, helyszíni adatgyűjtés, megfigyelések, vizsgálatok. Mérő- és megfigyelő eszközök, mobilalkalmazások, informatikai eszközök használata a terepen. 3x 2 óra. Március 8-29.
  4. A gyűjtött adatok feldolgozása – prezentáció elkészítése. 3×2 óra. Április 5-26.
  5. Az elkészült prezentáció nyilvánosságra hozása, az együttműködő tehetségpontok által készített prezentációkkal közös felületen. A munka értékelése. 2017. május 24.

Kiegészítő program:

Közös kirándulás és szabadidős program társa tehetségpontok csoportjaival a Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság Anna-ligeti Látogatóközpontjában. A Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács az OPER-12553. sz. pályázati program keretében több csoport számára nyert hasonló programmal támogatást. A saját lakóhelyen végzett tevékenységeket a csoportok itt egy találkozó keretében ismertetik egymással.

Útban az Anna-liget felé.

A kiegészítő programban részt vevő további tanulók száma: 15 fő.

Időpont: 2017. május 5-6.

Megvalósult tevékenységek:

Május 5-én:

  • Ismerkedő játékok a többi tehetségpontból érkező tanulócsoportok tagjaival.
  • Sárkányhajózás vegyes csapatokban a szarvasi Holt-Körösön.
  • Saját munkák, prezentációjának előadása (a tehetségpontok csapatai saját lakóhelyükön végeztek hasonló terepfelderítést, a csoportok ezek eredményeiről számoltak be).

A sárkányhajózásban a pedagógusok is részt vettek.

A szálláshely és a „konferencia” helyszíne a Holt-Körös partján. Itt a csapatok indulnak a szomszédos evezős telepre.

A körösladányi Tüköry Tp. csapata tartja beszámolóját.

Május 6-án:

  • Az Anna-ligeti Tanösvény és Állatpark területén természettudományi akadálypálya.
  • Közös ebéd
  • A Látogatóközpont kiállításának megtekintése.
  • Ismerkedést, kapcsolatok kialakítását segítő élménypedagógiai gyakorlatok.
  • A nap zárása, kilépőkártyák.

Az akadálypálya egyik állomásán a szarvasi Bencsik Tiborné ellenőrzésével.

Gombos Orsolya (Körösladányi Tüköry Tp.), mint állomásvezető.

Itt Celuskáné Csepregi Alicia (az orosházi Székács Evangélikus Általános Iskola Tp. tanára) ellenőrzi a megoldást.

Az evezős feladat állomásvezetője a békéscsabai Jankay Tp. pedagógusa: Medovarszki István volt.

A gyógynövényeknél a Jankay Tp-ból Gátszegi Gabriella várta a csapatokat.

Sátorállítás Korbely Anitával (Jankay Tp.)

A csorvási Edison Tp. pedagógusa, Murvai József figyelte a mocsárból vett minta vizsgálatát.

Egy logikai feladat: madárodút összerakni a különböző elemekből.

A feladat: mérés mobilapplikációval.