A tudás virtuális tanösvénye
Pályázati azonosító: NTP-MTTD-16-0151.
A program időtartama, óraszáma:
2016.08.01 – 2017.06.30.
Óraszám: 68 óra + 3 napos tábor
Célok, fő tevékenységek:
Cél: A természettudományos tapasztalati ismeretszerzés készségeinek fejlesztése, a tehetséggel összefüggő személyiségjegyek erősítése.
Feladatok, részcélok:
- a tevékenység alapú megismerés már ismert módszereinek elmélyítése (projekt), abban önállóság kialakítása,
- új módszerek megismertetése (probléma- és kutatás alapú stratégiák módszerei), gyakoroltatása
- az információfeldolgozás algoritmusának tudatosítása, jártasságok kialakítása: az információ megszerzésére, megszűrésére, befogadására, feldolgozására és felhasználására irányuló technikák céltudatos gyakorlása,
- A tehetséggel összefüggő főbb motivációs tulajdonságok erősítése: aktivitás, nyitottság, kérdezni tudás, célirányultság, kockázatvállalás, önbizalom.
- Kreativitás fejlesztése (problémaérzékenység, új megoldások keresése, változó feltételekhez alkalmazkodás).
- Együttműködési készségek fejlesztése.
Másodlagos cél: a tehetséget mutató lányok érdeklődésének irányítása a természettudományi/matematikai/műszaki tevékenységek iránt.
Jellemző módszerek:
- felfedeztető tanulási stratégia módszerei: projekt, irányított kutatás, probléma alapú kutatás.
Fő tevékenység:
Csoportos pedagógiai projektek egy alapsémából kiindulva, fokozatosan növekvő önállósággal, új megoldási módok alkalmazásával.
A projektek témái: egy-egy közeli természeti terület ökológiájának tapasztalati megismerése alapján készített virtuális tanösvények kialakítása – két csoport (informatikai és természettudományi tehetségek) együttműködésével.
Egyéb kiegészítő módszerek, tevékenységek:
- terepbejárás (szakvezetéssel is)
- terepgyakorlat (kísérletek, megfigyelések egy-egy részprobléma vizsgálatára)
- szakember előadása, magyarázata
- irányított kooperatív technikák
- múzeumpedagógiai foglalkozás (természettudományi részlegen)
- a terepi megfigyelésekhez kapcsolódó igazoló kísérletek, laborvizsgálatok, mérések
- túra, kirándulás
- játék (a terepi adottságokat kihasználó játékos feladatok)
- bemutatás
A program lényege:
A program során a résztvevők három természeti környezet jellemzőit ismerték meg. Tapasztalataikról általuk készített honlapon beszámoltak, elkészítették a területek virtuális tanösvényeit. Az első két helyszín az iskolához közeli terület volt, melyen begyakorolták a tevékenységeket, majd a harmadik, távolabbi környezetben önálló megfigyeléseket végeztek. A program során a természettudományos ismeretek bővülése mellett megismerték a honlapkészítés alapjait, fejlődött együttműködési készségük.
A tevékenységek időrendben:
- június 9.: A programba beválogatott tanulók megismertetése a program céljaival, fő tevékenységeivel, a részvétel feltételeivel.
- szeptember 7: projektindító foglalkozás.
- szeptember 14 – november 16.: A Csaba Park megismerése, a turakaland.hu honlap beindítása, a Csaba Park őszi jellemzőinek bemutatása a honlapon.
- január 6 – február 28.: téli megfigyelések a Csaba Parkban és az Élővíz-csatornán. A megfigyelések és tapasztalatok bemutatása a honlapon. A honlapszerkesztés tevékenységeinek megismerése.
- március 31 – 2017. június 2.: Tavaszi megfigyelések a Csaba Parkban és az Élővíz-csatorna mentén. A honlap bővítése, fejlesztése. Új elemek beépítése a honlapba.
- június 3-5. Három napos tábor a Körös-Maros Nemzeti Park Dévaványa-Réhelyi Sterbecz István Túzokvédelmi Bemutatóközpontjában. A tanultak önálló alkalmazása – a Réhelyi virtuális tanösvény elkészítése.
A célok megvalósulása:
- A természettudományos tapasztalati ismeretszerzés készségei jelentősen fejlődtek a terepi megfigyelések során. A kiegészítő önismereti és együttműködési játékok a tanulók személyiségének teljesebb fejlődéséhez járultak hozzá.
- A tanulók nagyfokú önállósággal dolgoztak a projektben – modellezve egy honlapkészítő vállalkozás tevékenységeit.
- A terepi megfigyelések során új módszereket, eszközöket ismertek meg. A megfigyelések rögzítésében és közreadásában valós helyzetben dolgoztak, mindenki által látogatható honlapot hoztak létre, mely hozzájárult a tanulók motivációs szintjének emeléséhez, felelősségtudatuk erősödéséhez.
- A természetes tanulási folyamatok során valós probléma megoldásán dolgoztak, megtanultak értelmes kockázatot vállalni, eredményeik javították egészséges önbizalmukat.
- A honlapkészítés során szabadon valósíthatták meg ötleteiket, erősödött ezáltal kreativitásuk.
- Megtapasztalták az ellenőrző listák készítésének és használatának előnyeit.
- A feladatokat változó összetételű kis csoportokban, illetve a csoportok együttműködve teljesítették, ezáltal együttműködési készségeik is fejlődtek.
Együttműködő partner:
Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatósága.
Feladata: A három napos tábort a Nemzeti Park egyik látogatóközpontjában tartottuk. A KMNPI az együttműködés keretében – az érvényes aktuális árak ellenében – szolgáltatásként biztosította számunkra a tábor szakmai és infrasturkturális feltételeit. Az együttműködés a tábor megvalósításának eredményességét szolgálta. Helyszín, szakemberek megfelelő időben és időtartamban való rendelkezésre állásának biztosítása a három napos tábor során:
szakvezetés terepen 6 óra, látogatóközpont kiállítás 18 fő számára, szállás 2 éjszakára a Sterbecz István Túzokvédelmi Látogatóközpontban.
A program során létrejött tárgyiasult alkotás:
Alkotás: www.turakaland.hu honlap. A honlapot a tanulók készítették, ennek segítségével mutatják be a projekt során megismert területeket. Legbővebben az iskolához közeli Csaba Park virtuális tanösvénye készült el. A távolabbi területek megismerésére és bemutatására kevesebb idő jutott. A honlapon nem csak a területek ismerhetők meg, hanem a honlap egyes elemeinek elkészítését segítő információk is megtalálhatók, illetve követhető a projektben végzett munka folyamata, bepillantást enged a foglalkozásokba is. A honlap nem lezárt, bővítése és fejlesztése a következő tanévben is folytatódik.
A rendszeres foglalkozásokat kiegészítő tevékenység:
3 napos tábor: A tanulók a tanév során a délutáni foglalkozásokon tanultakat itt önállóan alkalmazták a számukra új természeti terület megismerésében és bemutatásában.
A tábor lehetőséget adott a tanultak új körülmények közötti alkalmazására, önálló alkotás létrehozására, emellett remek kikapcsolódási lehetőséget is biztosított. A tanulók a természetben végeztek megfigyeléseket, melyet a látogatóközpont kiállítóhelyein egészítettek ki szakember segítségét is igénybe véve. A tanulók kihasználták a környezet adta lehetőségeket a kikapcsolódásra, szabadidős tevékenységekre, játékokra. A három napos együttlét a személyes kapcsolatok, a kommunikáció, érzelmi intelligencia fejlesztését is lehetővé tette. A szakmai program mellett közösség és személyiségfejlesztő gyakorlatokon, játékokban, önismereti és kommunikációs tréninggyakorlatokon vettek részt a tanulók.
A Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatósággal előzetesen együttműködési megállapodást kötöttünk a program lebonyolítására, így a három nap szervezéséhez, lebonyolításához az Igazgatóságtól külön figyelmet kaptunk, elsőbbséget élveztünk, az előzetesen igényelt szakemberek rendelkezésre állását biztosították számunkra.
Videók:
A program során tartott egyik bemutató foglalkozásról:
Szintén egy foglalkozás:
(Itt egy szülő is segíti a munkát.)