Az érzelmek birodalma ’21
Személyiségfejlesztő program a 2021/2022. tanévben
Megvalósul a Miniszterelnökség és Nemzeti Tehetség Program támogatásával az NTP-TSZM-21-0067. sz. pályázati program keretében.
Az elnyert támogatás összege 2 000 000 Ft.
Személyiségfejlesztő program a 2021/2022. tanévben
Megvalósul a Miniszterelnökség és Nemzeti Tehetség Program támogatásával az NTP-TSZM-21-0067. sz. pályázati program keretében.
Az elnyert támogatás összege 2 000 000 Ft.
Különböző speciális területeken fejlesztésben részesülő tehetséges tanulók harmonikus fejlődésének elősegítése, a bennük lévő értékek, kimagasló képességek kibontakozásának támogatása, magatartási és motivációs problémák kialakulásának megelőzése/csökkentése az érzelmi intelligencia fejlesztésével – tehetségük kibontakoztatásának támogatására.
A program során folytatjuk az előző évben elkezdett önismereti fejlesztést, melyben most kiemelten kezeljük a belső érzelmi stabilitás és az életkornak megfelelő szociális érettség kialakítását.
A „Milyen vagyok?” szemlélet helyett a „Miért teszem?” szemléletet kívánjuk erősíteni. Fontos szerepet kap az érzelmi állapotok azonosítása, megértése, az érzelmek konstruktív kifejezésének és kezelésének képessége.
Részcélok:
A speciális tehetséggondozó programok egyoldalú (csupán az erős oldalra koncentráló) fejlesztéséből eredő káros hatások (túlterheltség, a túlzott eredménycentrikusság) valamint
az ebből adódó érzelmi feszültségek (alacsony önértékelés, szorongás), szociális kapcsolati problémák, magatartási-, viselkedési-, motivációs zavarok, megelőzése, kezelése, ellensúlyozása.
Fő feladatok:
• gazdag és változatos, társas tapasztalatrendszer és készségek kialakítása, kiemelten a következő területekre koncentrálva:
1. a saját és mások érzelmeinek felismerése és tudatosítása,
2. az érzelmek jelentésének megértése,
3. az érzelmek és a tettek közötti kapcsolatok megértése,
4. az érzelmi állapot tudatos kezelése (feszültségoldás, önmotiválás, az érzelmek befolyásolása),
5. kielégítő kapcsolatok kialakítása és fenntartása.
További célok: az önfejlesztés lehetőségébe vetett hit erősítése, motiválás a program következő évi folytatásában való részvételre.
Indokoltság:
A programban főként olyan tehetségígéretek vesznek részt, akik az erősségüknek megfelelő területen részesülnek speciális tehetséggondozó fejlesztésben. Ez gyakran időhiány miatt egysíkú, csak az erős oldalra fókuszáló, versenyfelkészítésre szűkített tehetséggondozás. Ezek az intenzív, nagy terhelést jelentő tevékenységek megkívánják az erős érzelmi stabilitást: az egészséges önismeretet, az érzelmek kezelését, az önbecsülést, stressztűrést, impulzuskontrollt, az empátiát, a személyes és személyközi problémák megoldásának képességét, a harmonikus személyközi kapcsolatokat.
Másrészt serdülőkorú gyermekekről van szó, akiknél fokozottan jelentkezik az önismeret igénye, a társakhoz való kapcsolódás vágya, érzelmileg gyakran instabil állapotba kerülnek. A tehetségtudat megjelenése, a figyelem középpontjába kerülés igénye, a kamaszkori egoizmust is felerősítheti, mely kapcsolati problémákon keresztül érzelmi zavarokhoz vezethet. A tehetségeseknél (és szüleiknél) gyakran megjelenő maximalizmus könnyen túlhajszolt életmódhoz vezethet.
A tehetséggondozó programjainkban résztvevő fiatalokat rendszeresen jellemzi a túlterheltség, az időhiány, a fáradtság, a maximalizmus. A két tannyelvű iskola, az iskolai tehetséggondozás mellett már részt vesznek valamilyen külön foglalkozáson, saját és szüleik, tanáraik elvárásai magasak velük szemben, gyakran kerülnek számukra nem csak kihívást, hanem fenyegetést jelentő helyzetbe. Ez sokaknál szorongásban, a versenyhelyzetek kerülésében, az érdeklődés csökkenésében, önértékelési problémákban, alulteljesítésben, betegségekben mutatkozik meg.
Az előző két tanévben az online időszak a tanulók mentális, érzelmi állapotára társas kapcsolati készségeinek fejlődésére hátrányos hatással volt, a társas kapcsolatok beszűkültek. Az online időszakot követően az iskolai tananyag pótlása nagy terhelést és feszültséget okozott. Voltak akiknek a versenyek elmaradása okozott problémát és bizonytalanságot.
Ezen problémák megelőzése és kezelése érdekében szükséges az érzelmi intelligencia, a reziliencia fejlesztése.
A.) heti 2 órás élménypedagógiai foglalkozások, 60 órában,
B.) 3 napos szerepjáték-tábor élménypedagógiai feldolgozással és kalandpedagógiai gyakorlatokkal,
Az élménypedagógia alkalmazása, a tapasztalati tanulás 4 lépéses modellje alapján: tapasztalás, a tapasztalás megfigyelése, absztrakciók-módosítások, módosítások alkalmazása.
A foglalkozások általános menete:
1. Feszültségoldó, aktivizáló játékok,
2. Élménypedagógiai gyakorlatok és játékok az adott céloknak megfelelő módosítással és szempontokkal:
• a feladat/probléma és a szabályok/keretek tisztázása
• a végrehajtás megtervezése
• a terv végrehajtása (gyakorlat elvégzése),
• reflexió, feldolgozás: történések, élmények, kulcsmozzanatok, érzések, szerepek, nehézségek és örömek, általánosítás, tanulságok megfogalmazása – páros, kis- vagy nagycsoportos megbeszéléssel, illetve indirekt módon (kérdőív, alkotás, játékos gyakorlat), esetenként eszközzel segítve (pl. kártya, szimbólum).
• a tapasztalatok alkalmazása újabb hasonló jellegű gyakorlatban (ez lehet másik foglalkozáson is).
3. A gyakorlatok között szükség szerint lazító-feszültségoldó vagy energetizáló feladatok.
4. Zárógyakorlat: reflektálás a foglalkozás élményeire.
A vegyes életkorból eredő pozitív hatásokra is számítunk. A főként 11-12 éves tanulók mellett a csoport tagja néhány 16-17 éves tanuló is, akik hasonló programjainkban az előző években részt vettek. A feladatok egy részében vezetői, kortárs-mentori feladatot látnak el, vezetői készségeiket fejlesztik, illetve érettebb megnyilvánulásaik serkentő mintaként szolgálnak a fiatalabb résztvevők számára. Az idősebbek vezetői készségeik fejlődésére is számítunk.
Tervezett helyszín: Bakony
Téma: Bakonyi betyárok a 21. században
Módszer: Szerepjáték, élmény- és kalandpedagógia.
A 21.századi bakonyi betyárként egy saját szabályok alapján kialakított csapatként végeznek feladatokat. Vezérválasztás próbák során, részleges önellátás, programok megvalósításában aktív részvétel. Kalandpedagógiai gyakorlatok: tájékozódás és akadálypálya az erdőben, via-ferrata, patakmeder-túra.
Cél: új környezetben, valós helyzetekben alkalmazzák a program során fejlesztett készségeket és a saját magukról szerzett tudást. Kiemelt feladat: a különböző helyzetekben megjelenő érzelmek azonosítása, a viselkedés tudatos szabályozása dühöt, feszültséget, frusztrációt kiváltó helyzetekben.
A földrajzi távolság (kb.350 km) miatt külön napon történik az utazás.