Élménypedagógia a gyakorlatban

szakmai műhelybeszélgetés

Műhelybeszélgetés helyszíne: Békéscsaba, Dedinszky Gy. u. 1/1.

Műhelybeszélgetés időpontja: 2018. április 13.

Műhelybeszélgetés célja: élménypedagógiai módszerek bemutatása

A műhelybeszélgetést vezeti: Dégenhardtné Szántó Ágota (tanár, tréner) és Kőrösi Tibor (tehetségfejlesztő tanár, tréner)

Célcsoport: pedagógusok több intézményből (20 fő)

A foglalkozás időtartama: 4 óra

A foglalkozás témái:

  1. óra: Ismerkedés hagyományos bemutatkozással és ismerkedő játékokkal. A kétféle ismerkedés közötti különbségek megbeszélése.
  2. óra: Alacsony fokú együttműködést igénylő tréninggyakorlatok, energetizáló, feszültségoldó, pár- és csoportképző gyakorlatok és játékok.
  3. óra: Magasabb szintű együttműködést, problémamegoldást, kreativitást igénylő tréninggyakorlatok elvégzése.
  4. óra: Tantárgyak során alkalmazható egyszerű játékok, csoportképzés. A foglalkozás értékelése.

Alkalmazott módszerek

Megbeszélés, bemutatás, magyarázat és személyiségfejlesztő tréninggyakorlatok értékeléssel, tanórán is alkalmazható játékok saját élményű megtapasztalása. 

A műhelybeszélgetés tapasztalatainak szöveges összegzése:    

 

A foglalkozás céljának ismertetése, a keretek megbeszélése után a résztvevők röviden bemutatkoztak. Ezt követően egy ráhangoló, feszültségoldó játék (Pajzs és kard) következett. A résztvevők 1 perces párcserés (Linzer) gyakorlat során közös pontok keresésével tovább ismerkedtek. Megbeszélés során összehasonlítottuk, hogy a játékos gyakorlatba foglalt ismerkedés és a hagyományos körben sorban bemutatkozás között milyen élménybeli és tartalmi, minőségi, mennyiségi különbségeket tapasztalhattunk.

A továbbiakban ugyanígy saját élményű megtapasztalással mutattuk be az élménypedagógia lényegét, néhány gyakorlatát. A gyakorlatokat feldolgozás, majd ezek megbeszélése követte. A gyakorlatok és játékok a következők voltak:

Ismerkedés:

  1. Mindenki keresse meg azokat a résztvevőket, aki ugyanabban a hónapban született, mint ő.
  2. Név-vámpír: akire mutat a vámpír, a két szomszédját megnevezi.
  3. Pacsis ismerkedés – fél perc beszélgetéssel, ismerkedéssel, közös érdeklődés/tevékenység/kapcsolódási pont keresése

Alacsony fokú együttműködési gyakorlatok:

  • Plüssök megmentése (csoportos együttműködés)

Magasabb kihívást jelentő együttműködési gyakorlat

  • Párképzés (szék támlájára vagy asztal lapjára a kezek egymásra, alsó-felső)
  • Régész (egykézzel színes tárgyak kirakása bekötött szemmel, irányítással, tervezés és megbeszélés két nehézségi szinttel)
  • Feldolgozás: képekkel (melyik tulajdonság volt rám jellemző)
  • Vakon tárgyak kiválasztása, elhelyezése (tervezés, megvalósítás, értékelés, tervezés, megvalósítás, értékelés kör)
  • Lezárás másképp: mutassák magassággal, kiáltsanak olyan hangerővel, ahogy érezték magukat. Miért ennyi – megbeszélő kör.

Frissítő, feszültségoldó, energetizáló játék:

  • Szamuráj

Tanórai játékok:

  1. A szavak (tantárgyi témához kapcsolódó fogalmak) körbe adása körben egy irányba (hogyan jönnek vissza) – majd egyszerre két irányba
  2. Ismerkedés fogalmakkal: mindenkinek kiosztunk egy fogalomcédulát, elindulnak és pacsiznak, elmondják a fogalom megnevezését
  3. Kinél van a …. fogalom (hogyan sikerült emlékezni? – megbeszélés)
  4. vámpír hármasban – akire a vámpír mutat, a két szomszédja kell, hogy megmentse azzal, hogy egyszerre megnevezik azt a fogalmat, akire mutat a vámpír
  5. ugyanez – helycserékkel
  6. rapid randi: külső-belső kör – fél-fél percig a fogalomról kell beszélni, majd tovább állni
  7. rapid randi – cédula cserélésével
  8. kő-papír-olló a vesztes beáll a győztes mögé

Megbeszélés/feldolgozás gyakorlat: Rózsa szimbólum használata.

Lezárás gyakorlat:

  • Hogy vagy? – kártyával a foglalkozás értékelése, búcsúzás.

A résztvevők Békés Megye különböző településeiről érkeztek. Egy óvodapedagógus kivételével általános iskolai tanárok voltak.